Wednesday, November 23, 2016

DO YOU KNOW ? ..

Here are nine fascinating things your body does which you may not have even realized were ranked among those defense mechanisms.

Yawning


The main purpose of yawning is to cool down the brain after it’s been overheated or overloaded.

Sneezing


Usually, we sneeze when our nasal passages fill up with too many allergens, microbes, dust, or other irritants. Sneezing is the body’s way of getting rid of this "trash."

Stretching

We instinctively stretch in order to prepare our bodies for the physical loads we expect them to take during the day. At the same time, stretching works the muscles, restores blood flow, and improves our mood.

Hiccuping


When we eat very quickly, swallow large pieces of food, or simply overeat, our pneumogastric nerve can become irritated. This is closely connected to our stomach and diaphragm. The result is a bout of hiccups.

Myoclonic jerks


This refers to that strange feeling when you lie down to go to sleep, and as you start to drift off your body is jolted for a second by what seems like an electric shock. In this moment, all of your muscles spasm so strongly that you almost fall out of bed, and you wake up straightaway.
This phenomenon is the result of the fact that when you begin to fall asleep, the frequency of your breathing rapidly falls, whilst your pulse slows down only very slightly and your muscles are relaxed. Amazingly, your brain interprets these developments as heralding death. So it tries to save you by giving you a jolt.

Wrinkling of the skin


The wrinkles that appear on the skin of your hands play an important role. This phenomenon is caused by the fact that when your body encounters an increased amount of moisture it understands that the environment might be slippery. So the skin on your hands immediately begins to change in a way that will make it easier for you to grip smooth surfaces.

Loss of memory


Loss of memory often happens after the occurrence of the most unpleasant experiences. Our brains literally delete the most terrible moments from our memories.

Goosebumps


The primary function of goosebumps is to reduce the amount of heat our bodies lose through the pores of our skin, which then makes it easier to warm ourselves in inhospitable climatic conditions.

Tears

Apart from acting as protection for the mucous membrane of our eye when foreign objects come into contact with it, tears serve as an instrument of "emotional defense." Scientists believe that in stressful situations the body creates a new, powerful source of irritation in order to distract a person from the pain they’re currently experiencing.

These are just some of the reasons why we should all be very grateful to our bodies for working to protect us every single day.

 Remember to relax — your body’s got everything covered!

Monday, November 14, 2016

AYAT TUJUH ........AYAT MUNJIYAT (AYAT HINDARI BENCANA)


.
Ayat Tujuh juga dipanggil  ‘Ayat Munjiyat’ adalah terdiri daripada 7 ayat yang diambil dari beberapa surah dalam Al Quranul Karim. Ayat ini telah diamalkan oleh para alim ulama’ sejak dahulu lagi yang mana ianya turut terkumpul dalam kitab ‘Majmu’ syarif’.
.
Ayat Tujuh atau Ayat Munjiyat yang dikenali sebagai ‘Ayat-Ayat Pelindung & Penyelamat’ ini juga baik sekali dibaca dan diamalkan. Ia telah dibuktikan dari pengalaman Ibnu Sirrin r.a. sebagai ayat-ayat penyelamat dari berbagai kesusahan dan kesulitan.
.
.

Ayat Pelindung Diri

Ayat Tujuh ini biasanya diamalkan sebagai ikhtiar untuk keselamatan diri dan pelindung dari pelbagai kesukaran, kesulitan dan kesusahan, serta untuk melepaskan diri dari masalah. 7 ayat penyelamat ini hendaklah diamalkan pagi dan petang, setiap hari. InsyaAllah antum akan dapat pertolongan Allah SWT apabila menghadapi sebarang masalah, kesusahan dan akan terselamat daripada sebarang bencana dan malapetaka, pada masa kini dan akan datang.
.
.

Ayat Tujuh

.

1. Surah At Taubah ayat 51

9:51
Katakanlah (wahai Muhammad): “Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dialah Pelindung kami, dan hanya kepada Allah orang-orang yang beriman harus bertawakal.”
.

2. Surah Yunus ayat 107

10:107
“Jika Allah menimpakan sesuatu kemudharatan kepadamu, maka tidak ada yang dapat menghilangkannya kecuali Dia. Dan jika Allah menghendaki kebaikan bagi kamu, maka tak ada yang dapat menolak kurnia-Nya. Dia melimpahkan kebaikan itu kepada siapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya dan Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.”
.

3. Surah Hud ayat 6

11:6
“Dan tidak ada suatu binatang melata pun di bumi melainkan Allah jualah yang memberi  rezekinya dan mengetahui tempat kediamannya dan tempat ia disimpan. Semuanya itu tersurat di dalam Kitab (Lauh mahfuz) yang nyata (kepada malaikat-malaikat yang berkenaan).”
.

4. Surah Hud ayat 56

11:56
“Sesungguhnya aku bertawakkal kepada Allah Tuhanku dan Tuhan kamu!  Tiadalah sesuatupun dari makhluk-makhluk yang bergerak di muka bumi melainkan Allah jualah yang menguasainya. Sesungguhnya Tuhanku tetap di atas jalan yang lurus.”
.

5. Surah Al Ankabut ayat 60

29:60
“Dan (ingatlah) berapa banyak binatang yang tidak  (dapat) membawa (mengurus) rezekinya sendir, Allah jualah yang memberi rezeki kepadanya dan kepada kamu; dan Dialah jua Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”
.

6. Surah Al fathir ayat 2

35:2
“Apa saja yang Allah anugerahkan kepada manusia berupa rahmat, maka tiada sesuatupun yang dapat menahannya; dan apa jua yang ditahan oleh Allah maka tidak ada sesuatupun yang dapat melepaskannya sesudah itu. Dan (ingatlah) Dialah sahaja yang Maha Berkuasa, lagi Maha Bijaksana.”
.

7. Surah Az Zumar ayat 38

39:38
“Dan demi sesungguhnya! Jika engkau bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: “Siapakah yang mencipta langit dan bumi?” Sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah”. Katakanlah (kepada mereka): “Kalau demikian, bagaimana fikiran kamu tentang yang kamu sembah yang lain dari Allah itu? Jika Allah hendak menimpakan daku dengan sesuatu bahaya, dapatkah mereka mengelakkan atau menghapuskan bahayaNya itu; atau jika Allah hendak memberi rahmat kepadaku, dapatkah mereka menahan rahmatNya itu?” Katakanlah lagi: “Cukuplah Allah bagiku (yang menolong dan memeliharaku); kepadaNyalah bertawakkalnya orang-orang yang mahu berserah diri.”
.
.
.

Fadhilat Dan Khasiat Ayat Tujuh

Khasiat daripada 7 ayat ini banyak sekali di antaranya khasiatnya jika diamalkan secara istiqamah adalah:
.
  1. Penangkal Sihir
  1. Menyerikan wajah
  1. Ditunaikan segala hajat
  1. Membawa keberkatan
  1. Dicatat pahala yang banyak
  1. Dijauhkan dari gangguan iblis
  1. Terpelihara dari tipu daya musuh
  1. Dijauhkan dari hasad dengki dan fitnah.
.
.
Menurut Ka’abul Akhbar:
Sesiapa membaca akan 7 ayat ini, tiada kuasa seseorang pun yang dapat memberikan mudharat dan sekiranya tertutup langit atas bumi, maka terlepaslah ia dengan izin Allah SWT.
.
.
Berkata Syaidina Ali r.a.:
  • Sesiapa mengamalkan/membaca Ayat 7 pagi dan petang, maka ia akan merasa selamat dari segala kebinasaan dan terpeliharalah daripada tipu daya musuh dan bala dengan izin Allah.
.
  • Apabila Ayat 7 ini diamalkan sekali siang dan sekali malam (sesudah solat Maghrib dan Subuh), InsyaAllah akan dimudahkan rezeki, dipanjangkan umur, terpelihara dari gangguan jin, syaitan dan fitnah, dikasihi makhluk Allah serta dimudahkan dan  dikabulkan segala apa yang dicita-citakannya.
.
  • Apabila diamalkan membaca tujuh kali Ayat 7 setiap lepas solat fardhu selama 40 hari berturut-turut, InsyaAllah akan memperolehi faedah yang amat banyak.
.
  • Sesiapa yang mewiridkan pada tiap-tiap selesai solat fardhu, InsyaAllah akan dimudahkan sakaratulmaut dan bakal memperolehi pahala yang besar.
.
  • Sekiranya dibacakan Ayat Tujuh ini pada orang sakit, InsyaAllah akan menenangkan dan menyembuhkan penyakitnya dengan segera.
.
  • Sesiapa membaca dengan tetap Ayat Tujuh, tujuh kali disiang hari dan tujuh kali di waktu malam selama tujuh hari berturut-turut. InsyaAllah, Allah SWT akan memudahkan atau melepaskannya dari sebarang kesukaran dan kesusahan.
.
.
Menurut yang pernah mengamalkannya, kesan ketara akan dapat dirasai jika sudah teguh dan mantap amalannya. Iaitu dengan mengamalkan membaca Ayat Tujuh secara istiqamah setiap hari, di waktu siang tujuh kali dan malam tujuh kali selama tujuh hari, di samping itu diwiridkan sekali selepas Solat Subuh dan sekali selepas Solat Maghrib.
.
Elok juga sekiranya Ayat Tujuh atau Ayat Munjiyat ini dibaca sekali dengan Ayat-ayatManzil dan Syifa’ untuk pendinding diri yang lebih teguh dari segala gangguan makhluk halus, segala masalah dan kesulitan serta sebagai penawar pelbagai jenis penyakit.
.

والله أعلم بالصواب

 (Hanya Allah Maha Mengetahui apa yang benar)

Monday, November 7, 2016

Doa tercekik tulang ikan atau tertusuk duri ..........

Dan pohonkanlah (wahai Muhammad, dengan berdoa): “Wahai Tuhanku! Masukkanlah daku ke dalam urusan ugamaku dengan kemasukan yang benar lagi mulia, serta keluarkanlah daku daripadanya dengan cara keluar yang benar lagi mulia; dan berikanlah kepadaku dari sisiMu hujah keterangan serta kekuasaan yang menolongku”,
(Surah Isra’ : Ayat 80)
Bacakan doa ini sambil mengurut bahagian halkum atau bahagian yang tertusuk duri. Ulangi sebanyak 3 kali sehingga 7 kali bacaan. Lakukan secara istiqomah. Kita berikhtiar, mudahan-mudahan Allah kurniakan kesembuhan. InsyaAllah.

Tuesday, October 11, 2016

RESEPI BERRY COKLAT CHEEZZ CAKE .....

i



 i

BAHAN2 ..........
 
2cwn tpung gndum
1 cwn koko
1sudu soda bikarbonat
1 sudu baking powder
3 biji telur
2 cawan gula halus
1 cawan susu cair
1 cawan minyak(lupa nak ltk kt gmbr)
1 cwn air panas
 
CARA2 ..........
1.     campurkan sume bahan..senangkan! 
2     . mix guna mixer je..kacau ngan senduk pun boleh.
3.     dah sebati ,masukkn 1 cawan air panas..betul2 pns tau..
4.     mix lagi..hati2,adunan terpercik2..slow2 je..
5.     masuk dalam bks kecik2 gini..pastu kukus dalam 15 min gitu..ltk sikit je dalam setiap bekas..
 
 i
 
BAHAN2 UTK CHEESE ........
 250 g cream cheese..
 60 g gula icing
1 biji telur
Sedikit esen vanila

CARANYA ....
mixkan semuanya .
dah nampak creamy adunan cheese tadi.....rase sendiri sukatan cheese ni..klu tawar tambah gula lagi

sapukan filling kat atas kek yg dah masak tadi..lg sedap klu ada fruity tu.
(blue berry / strawbery/ ikut suka)
 
 
Pastu, ltkkan pula adunan cheese kat atas filling td..guna piping bag senang..guna sudu pun blh..
kukus dalam 10 minit..sampai masak

cheese yg telah dikukus..bila ditekan,tak lekat kat jari lagi..
kemudian,tambah lagi adunan kek coklat.tuang slow2 n kukus semula sehingga masak.